Projekti\ Tehnološka racionalnost, algoritmi i digitalni mediji

18. listopada 2017., Odjel za kulturu i komunikacije

Tehnološka racionalnost, algoritmi i digitalni mediji

Trajanje projekta: 5/2017. – 7/2017.

Naručitelj: Sveučilište Westminster, London, Ujedinjeno Kraljevstvo

Voditelj projekta: dr. sc. Paško Bilić

Projekt je proučavao algoritme u njihovom političkom, ekonomskom i društvenom kontekstu. Mrežno pretraživanje složenim matematičkim algoritmima iznimno je profitabilna industrija u kojoj je kompanija Alphabet Inc. (Google) uspostavila globalnu dominaciju. Gotovo 90 posto prihoda te kompanije odnosi se na oglašavanje. Lokalizacija mrežnog pretraživanja postaje važna korporativna strategija zbog globalnog širenja mrežne infrastrukture i pristupa internetu. Prilagođavanje mrežnog pretraživanja lokalnim uvjetima također omogućuje veće stope prihoda od lokalnih tržišta i generiranje značajne tržišne snage u globalnoj digitalnoj ekonomiji. Rangiranje rezultata mrežnog pretraživanja nije samo tehnički problem. Visoko rangiranje na globalno dominantnom mrežnom pretraživaču istovremeno znači veću izloženost korisnicima interneta. Transparentnost algoritamskih rješenja mrežnog pretraživanja postaje politički i ekonomski problem jer je vidljivost u digitalnom prostoru izvor javnog utjecaja i potencijalnih prihoda od oglašavanja. Ovim se projektom kritički preispitala uloga takvih tehničkih rješenja te mogućnost demokratskog reguliranja mrežnih pretraživača i njihove veće društvene odgovornosti.